torsdag 18 november 2010

Kulturöverskott!

Ikväll beklagade sig några vänner över att de inte tar del av Göteborgs kulturliv.
Själv gör jag inte annat. Ser man också mat som kultur så blir det definitivt ett överskott.
Inga foton men länkar istället.

Onsdag: Utställningen Jerusalem av Elisabeth Olsson WallinVärldskulturmuséet.
Säkerhetskontroller värdiga en flygplats och 60 spänn i inträde.
Hennes foton är väl inte direkt konstnärliga (inte i jämförelse med Sofie Calle, i alla fall, som vi tittade på förra helgen).
Men vissa sviter provocerade mig, verkligen...och det var väl det som var meningen?

Men först grundade vi med öl och Fish ń chips...appropå matkultur, alltså.

Torsdag: Lunch på italiensk restaurang på stan. Efter jobbet snabbt hem för att dra iväg till Teater Uno.
Det var Fröken T som fick iväg mig, fast jag var ganska trött.
Den här lilla intima teatern är speciell.
Dessutom föreläste Anna Maria Forssberg från Armémuseet i Stockholm utifrån sin avhandling: Att hålla folket på gott humör, informationsspridning, krigspropaganda och mobilisering i Sverige 1655-1680 efter föreställningen.
För en gammal 1600-historiker var det ju svårt att säga nej till något sådant!
Mat? I pausen drack jag te och åt surdegsmacka.

Inga kommentarer: